Begeleiding hoogbegaafdheid

 

Een natuur-wijs kind is vaak gevoelig, opmerkzaam, fantasierijk en vindingrijk. Hierdoor geniet hij of zij van alles wat met de natuur, mensen en andere levende wezens te maken heeft. Misschien heb je verhalen gelezen, zoals die in de chick-lit stijl boeken, zoals “The Krappywig Family” of het Christopher Paul Curtis gedicht “Tezcatlipoca.”

Dit soort kinderen zijn stil en vinden het misschien niet leuk als hun broers of zussen of hun ouders met hen spelen of hen iets leren. Ze kunnen fysiek gepest of geïntimideerd worden door anderen, gewoon omdat ze anders zijn. Zij kunnen zich ook hebben afgezonderd van sociale bijeenkomsten met deze mensen. Deze minderheid van kinderen doet het echter prima, en op sommige scholen worden zij gevierd als commandanten van hun domein.

Het probleem is dat de meerderheid van de jongeren van alle andere etnische groepen houdt van alle andere etnische mensen, zoals van hun eigen volk. Ze zeggen: “Ik ben net als jij!” Hoogbegaafde kinderen moeten net zo gewaardeerd worden als hun leeftijdsgenoten. Het woord “begaafd” rijmt op “menselijk”, en het geeft kinderen toestemming trots te zijn op hun eigen cultuur en hun eigen waardesysteem. Als de samenleving ieder van ons waardeert om wie we zijn als individu, zal de samenleving ook de eigenwaarde en unieke talenten van ieder kind waarderen. Dit is een pluspunt, een geweldige manier om kinderen als individuen te behandelen in de klas en in de wereld.

Leerkrachten moeten kinderen van alle bekwaamheden eren, net zoals ze dat aan de andere kant van de planeet doen. Deze kinderen brengen hun eigen geschenken mee naar de klas, inhouden van thuis, geschiedenis, cultuur, taal. De kinderen brengen ook verwachtingen van zichzelf mee, en een bewustzijn van wie ze zijn een uniek persoon met sterke en zwakke punten.

In het begin kan een leerkracht vermoeden dat een kind de potentie heeft, maar het kind kan het aanbod van de leerkracht om getest te worden afslaan. Een goed voorbeeld is het gebruik van een “magisch vierkant” om alle leerlingen een geheime sleutel aan te bieden. De leerkracht krijgt van alle klasgenoten een willekeurig assortiment van geheime sleutels. Nadat een leerling een sleutel heeft gevonden, moet hij die delen met de andere leerlingen. Evenzo zal een leerkracht die vaststelt dat een kind is uitgekozen om te worden getest, het doel van de test moeten uitleggen. Het kind krijgt het antwoordblad en het antwoord wordt op het blad genoteerd. Vervolgens moet de onderwijzer een voorbeeld geven van elk van de voorbeelden.

Leerkrachten van de mens-slimme kinderen gaan ervan uit dat ieders brein anders bedraad is. Daarom stemmen zij de instructie af op de specifieke hersenen van de leerlingen. Dit is vooral nuttig om niet-neurotypische kinderen tegemoet te komen. In het algemeen wordt hersenschuim bereikt door beweging. Neuro-typische kinderen kunnen de breinvork niet overbruggen. Hoewel ze kunnen begrijpen dat ze de anatomie van de hersenen begrijpen, kunnen ze wat ze begrijpen niet vertalen naar de fysiologie. Dit is waarom beweging de sleutel is tot het onderwijzen van mens-slimme kinderen.

Neuro-cybesthetica en beweging bieden drie voordelen:

1 – Radio, TV en computer – bij deze technologieën is het meestal niet nodig of vereist dat mensen stil en zonder beweging zitten. De vorm van de hersenen is echter gerelateerd aan neuro-functionele activiteiten. We kunnen dus geen functioneel MRI-onderzoek verklaren zonder beweging in het plaatje te betrekken.

2 – Recente ontwikkelingen in de sportpsychologie – Onderzoek heeft aangetoond dat kinderen met menselijke intelligentie informatie verwerken op een manier die gunstig is voor het leren door middel van de kleur en beweging van het menselijk lichaam. Deze kinderen leren beter, hebben een hogere aandachtsspanne, en zijn “actiever” in hun leerproces. Zij nemen dus efficiënter informatie op.

3 – Kinderen zijn zelfregulerend – Leerkrachten kunnen de manier waarop kinderen leren niet veranderen, maar ze kunnen kinderen wel stimuleren om te leren. Onderzoek heeft aangetoond dat interventies om te helpen bij leermoeilijkheden worden ontwikkeld op basis van pediatrische hersenslimme beoordelingen. De beoordelingen bepalen de ontwikkelingsbereidheid van kinderen op een bepaalde leeftijd. Vervolgens kunnen ouders deze assessments met kinderen op die leeftijd afnemen en een leerprogramma op maat ontwikkelen.

Lees meer:

Intelligentieonderzoek kind

Begeleiding hoogbegaafdheid

3 Kinderen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *